På Val grunnskole ønsker vi å bruke verktøyet Link – Livsmestring i norske klasserom i arbeidet med skolens psykososiale miljø
På nettsiden https://www.linktillivet.no/ står det: Både i opplæringsloven og i Kunnskapsløftets generelle del står det at skolens oppgave er å sette barn og unge i stand til å håndtere livet. Dette er en omfattende oppgave, og skal skolen lykkes krever det at både faginnhold og metode er mangfoldig og sammensatt. LINK er et undervisningsopplegg som kan omsette disse bestemmelsene til praktisk arbeid i klasserommene.
Handlingsplan mot mobbing
Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremme et godt psykososialt miljø, der den enkelte elev kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet.
Dersom noen som er ansatte ved skolen, får kunnskap eller mistanke om at en elev blir utsatt for krenkende ord eller handlinger som mobbing, diskriminering, vold eller rasisme, skal vedkommende snarest undersøke saken og varsle skoleledelsen, og dersom det er nødvendig og mogleg sjølv gripe direkte inn.
Dersom en elev eller forelder ber om tiltak som går på det psykososiale miljøet, deriblant tiltak mot krenkende adferd som mobbing, diskriminering, vold eller rasisme, skal skolen snarest mulig behandle saken etter reglene om enkeltvedtak i forvaltningsloven. Om skolen ikke innen rimelig tid har tatt stilling til saken, vil det likevel kunne klages etter forskriftene i forvaltningsloven som om det var gjort enkeltvedtak.
I Elevundersøkelsen er mobbing definert sånn:
Negativ eller vondsinnet adferd gang på gang fra en eller flere rettet mot en elev som har vanskelig for å forsvare seg. Erting gang på gang på en ubehagelig og sårende måte er også mobbing.
Det er eleven sin subjektive opplevelse som skal være styrende for om en sak blir behandlet som mobbing/ krenkende adferd.
Det er viktig med tydelige voksne, som er samkjørte og praktiserer reglar likt. De voksne skal vise respekt for eleven. Fokus skal være på inkludering.
Verktøy for Universell utforming