Val videregående skole skal gi ungdom undervisning som setter dem i stand til å ta i bruk sine evner og anlegg til beste for seg selv og sine medmennesker.
Formålet med skolereglene er å sikre at alle på skolen – både elever, lærere og foresatte – har en felles forståelse av rettigheter og plikter i skolehverdagen, samt hvilke tiltak som kan settes inn ved eventuelle brudd på reglene.
Skolereglene skal på samme måte som annet pedagogisk arbeid i skolen, fremme respekt, samarbeid, medvirkning og et godt skolemiljø.
Reglene skal bidra til at
– elever og foreldre viser engasjement og tar ansvar
– elever og foreldre får være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere virksomheten til skolen
– elevene får oppfylt sin rett til å ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring
Skolereglene gjelder for Val videregående skole.
Skolereglene gjelder i skoletiden når skolen har ansvar for elevene. Det vil si i alle typer undervisningslokaler, fellesrom og utearealer og når elevene har undervisning andre steder enn på skolens område, for eksempel på fagturer og på andre turer i skolens regi. Uansett tid og sted gjelder skolereglene ved bruk av skolens digitale løsninger.
Reglementet kommer også til anvendelse utenfor skoletiden, f.eks på skoleveien, forutsatt at elevenes oppførsel har tilstrekkelig tilknytning til skolen. Dette kan f.eks være situasjoner der noen elever krenker andre elever, og dette fører til at elever ikke har det trygt og godt på skolen.
Skolen skal sørge for at elevene og foreldrene får være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere skolevirksomheten, blant annet arbeidet med skolemiljøet, kvalitetsutvikling i opplæringen og fastsettelse av skoleregler, jf. privatskoleloven § 5A-4.
Ved skolen skal det være et elevråd.
En representant fra elevene har rett til å være til stede på møter i skolens styre. Representanten har her rett til å si meningen sin og få denne tilført protokollen. Ved behandling av saker der det gjelder en lovfestet taushetsplikt, må elever under 18 år forlate styrets møte.
Det blir gitt én karakter i orden og én i oppførsel. Grunnlaget for vurderingen er dette skolereglementet. I vurderingen av orden og oppførsel skal skolen ta hensyn til elevens forutsetninger. Det er viktig å vise respekt og medansvar og unngå eller hindre oppførsel som har negativ virkning på miljøet. Alle skal etter beste evne bidra til et positivt og trygt miljø på skolen og søke å leve opp til begrepet god orden og oppførsel. Jmf. forskrift til privatskolelova § 6-5
God orden og god oppførsel er definert slik:
• God orden kommer til uttrykk ved at elevenes arbeidsvaner er preget av ansvar, orden og ryddighet, punktlighet og pålitelighet
• God oppførsel vises ved at eleven er hensynsfull, real og høflig mot andre elever, lærere og andre tilsatte.
Klare avvik fra normalt god orden og oppførsel vil føre til nedsatt ordens- og/eller oppførselskarakter. Kontaktlæreren skal gi halvårsvurdering i orden og i oppførsel i samarbeid med de andre lærerne til eleven. Daglig leder har ansvaret for at standpunktkarakterer i orden og i oppførsel blir fastsatt etter drøfting i møte der lærerne til eleven er til stede. Endelige karakterer i orden og i oppførsel skal fastsettes etter at opplæringen er avsluttet.
Orden:
Elevene skal
a) møte presis, hvilket betyr at mer enn 15 minutter for sent regnes som fravær fra timen
b) følge skolens regler for melding av fravær
c) møte forberedt til opplæringen
d) ha med nødvendig utstyr
e) gjøre arbeid til rett tid og overholde frister
f) holde orden.
g) ta ansvar for skolens inventar og utstyr. Følge opp punktene for å skape et godt arbeidsmiljø
h) holde avtaler, gi beskjed dersom uforutsette ting skjer, være til å stole på, tale sant, respektere andres eiendom
Oppførsel
Oppførselskriterier
Ansvar: Ta ansvar for medelever som trenger hjelp og støtte.
Hensynsfull: Respektere andres behov for arbeidsro og gode arbeidsforhold.
Real: Ta opp problemer med den det gjelder etter hvert som de oppstår. Retter seg etter lærerens oppfordringer
Høflig: Vise respekt for andre, ha et kultivert språk og ikke drive med ikke-faglig aktivitet i timene
Elevene skal vise alminnelig god oppførsel, herunder
a) være til stede i opplæringen
b) behandle, også på digitale medier, medelever, ansatte og andre som elevene møter i skolehverdagen med respekt uansett kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsevne, seksuell orientering m.m.
c) bidra til et godt skolemiljø
d) vise respekt for andre både i språkbruk (unngå banning og annet grovt språk) og handling
e) rette seg etter beskjeder fra skolens ansatte
f) ta godt vare på skolebygningen, skolens inventar, lærebøker, undervisningsmateriell og andre eiendeler slik at de ikke utsettes for ødeleggelser, hærverk eller unødvendig slitasje og forbruk.
g) vise nettvett og følge de til enhver tid gjeldende regler fastsatt av rektor for bruk av mobiltelefoner, datautstyr og digitalt utstyr på skolen
h) følge skolens regler for bruk av hjelpemidler som datamaskiner og spesialutstyr
i) følge andre regler som er fastsatt, f.eks. i klasserommet, i gymnastikksalen eller på uteområdet.
Oppførsel og opptreden som ikke aksepteres:
a. Mobbe eller på andre måter krenke andre
b. Utøve eller true med fysisk vold
c. Fuske eller forsøke å fuske
d. Ha med, bruke eller være påvirket av alkohol, narkotika eller andre rusmidler
e. Røyke eller bruke tobakk/snus
f. Ha med og/eller benytte farlige gjenstander
g. Bruke plagg som helt eller delvis dekker ansiktet.
h. Dele bilder, videoer eller lydfiler av andre elever eller voksne uten samtykke
i. Oppsøke nettsider eller offentliggjøre innhold av rasistisk, nazistisk, pornografisk eller på annen måte krenkende karakter på skolens digitale enheter og nettverk
j. Forstyrre undervisningen, for eksempel med bruk av elektronisk utstyr
k. Forlate skolens område i skoletida uten særskilt tillatelse
l. Ta med dyr på skolen.
Det forventes at elevene er oppmerksomme i timene uten å være på sosiale medier eller spillplattformer og uten å forstyrre undervisningen.
Alle tiltak ved brudd på skolereglene skal være slik at elevene forstår hvilke regler som er brutt og hvorfor skolen må reagere på dette. Sanksjonene skal stå i rimelig forhold til hva eleven har gjort, og tiltak bør komme så nær regelbruddet i tid som mulig.
Ulovlige rusmidler og ulovlige gjenstander skal inndras og overlates til politiet. Straffbare forhold vil bli anmeldt.
Mobiltelefoner og annet digitalt utstyr som brukes i strid med regler fastsatt av rektor, kan midlertidig inndras. Det samme gjelder gjenstander som ikke aksepteres etter disse skolereglene.
Dersom skolen inndrar røyk/tobakk/snus eller alkohol fra umyndige elever, skal disse gjenstandene som hovedregel leveres til foreldrene.
Skolen vil alltid først søke å bruke dialog som hovedverktøy for å veilede eleven og støtte elevens sosiale og emosjonelle utvikling.
Skolen følger en trinnvis tilnærming ved behov for tiltak, med følgende rekkefølge:
a) Veiledning og advarsel. En muntlig samtale eller advarsel vil bli gitt ved mindre brudd på reglene, der eleven får veiledning om hvorfor handlingen var uheldig, og hvordan den kan forbedres.
b) anmerkning
c) skriftlig melding til foreldre
d) pålegg om å utføre oppgaver før eller etter skoletid for å rette opp skader som eleven er ansvarlig for
e) bortvisning fra undervisningen for en opplæringsøkt, men ikke mer enn to klokketimer
f) bortvisning for resten av dagen
g) bortvisning fra undervisningen for lengre tid enn resten av dagen
a.[eksempler, jf. privatskoleloven § 3-10:]
b. inntil tre dager
c. inntil fem dager
i. Daglig leder gjør vedtak om bortvisning, men kan delegere til lærer(e) å kunne vise bort en elev for inntil to timer.
d. resten av skoleåret
i. (vedtak som dette må fattes av elevens hjemfylke der slikt vedtak ikke kan gjøres hvis skolen allerede har ilagt en annen straff for samme forseelse)
h) Tilstedeværelse på skolen utenom skoletid for samtaler med lærer/rektor eller utøvelse av oppgaver. [Se tekst i hakeparentes ovenfor ang. gjensitting.
i) Skolebytte
j) Ved gjentatte alvorlige brudd, eller hvis andre tiltak ikke er tilstrekkelige, kan skolebytte vurderes.
a. I saker om skolebytte er det, i henhold til privatskolelovens § 2-4, elevens hjemkommune/hjemfylke som fatter vedtak. Departementet er klageinstans for enkeltvedtak etter opplæringsloven § 13-2 om skolebytte.
k) Anmeldelse
a. Ved svært alvorlige/straffbare hendelser kan saken meldes til politiet.
Gjentatte brudd på skolereglene kan medføre at skolens styre fremmer sak for fylkeskommunen om flytting av eleven til en annen skole, jf. privatskoleloven § 2-4 andre avsnitt og opplæringsloven § 13-2.
fysisk refsing og kollektiv avstraffelse er ikke tillatt.
Eleven plikter å overholde ilagte reaksjoner. Ved manglende overholdelse kan eleven ilegges nye reaksjoner.
Brudd på skolereglene vil i tillegg kunne få konsekvenser for orden- og oppførselskarakteren.
Skade på skolens eiendom kan medføre erstatningsansvar etter skadeerstatningsloven.
Eleven har rett til å få opplæring i samsvar med privatskoleloven og godkjent læreplan.
Elevene har rett til et trygt og godt fysisk og psykososialt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring, jf. privatskoleloven § 2-4 som viser til opplæringsloven kap. 12.
Elevene har rett til å bli hørt og delta aktivt i utformingen av regler og skolemiljø, jf. privatskoleloven §§ 5A-2, 5A-4 og 5A-5.
Eleven har rett til å få veiledning og tilbakemelding om faglig nivå. Minst en gang hvert halvår har eleven rett til samtale med basislæreren om utviklingen i forhold til kompetansemålene i fagene, jf. § 6-6 i forskrift til privatskolelova.
Ved faglige, personlige eller sosiale vansker som innvirker på opplæringen, har elevene rett til rådgivning, oppfølging og tilgang til sosial- og spesialpedagogisk tjeneste.
Elevene har rett til rådgiving om utdanning og yrkesvalg
I samarbeid med medelever og ansatte på skolen, har eleven rett å medvirke til:
Elevstatusen innebærer en plikt til å ta del i all undervisning i den form den blir gitt, og en plikt til å møte presis til timene. Å komme for sent til timene kan føre til nedsatt ordenskarakter. Det samme gjelder ugyldig fravær.
Det er fastsatt i privatskoleloven § 5A-6 at elevene skal være aktivt med i opplæringen og følge skolereglene.
Elevene skal vise respekt og omsorg for medelever og alle skolens ansatte og bidra til å skape et inkluderende og trygt læringsmiljø.
Elevene kan bli pålagt å gjøre oppgaver utenom skoletiden (lekser).
Stort fravær kan innebære at det blir vanskelig eller umulig å sette standpunktkarakter. Dersom det er nødvendig av hensyn til karaktergrunnlaget, har skolen anledning til å pålegge eleven ekstra prøver eller innleveringer. Normalt skal det søkes om fri til alt fravær på forhånd.
Alt fravær blir ført på skolens digitale læringsplattform, iSkole. Eleven har selv plikt til å holde seg orientert om fraværet sitt gjennom skoleåret. Det skal varsles skriftlig dersom det er tvil om eleven kan få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i ett eller flere fag fordi det ikke er grunnlag for fastsetting av karakter. Det samme gjelder dersom det er fare for at du kan få standpunktkarakteren ”Nokså god” eller ”Lite god” i orden eller oppførsel. Er eleven under 18 år, vil skolen sende meldingen til de foresatte (se § 6-7 i forskrift til privatskolelova).
Et godt arbeids- og læringsmiljø er grunnleggende for god opplæring. Det skal derfor legges vekt på å skape et godt miljø preget av engasjement, aktiv deltakelse og gode samarbeidsformer. Alle har ansvar for å medvirke til et godt skolemiljø. Plaging, mobbing, vold eller annen krenkende oppførsel skal ikke aksepteres. Det er nulltoleranse for mobbing ved skolen (jfr. opplæringslovens § 12-3)
Alle skal opptre slik at krav til helse og hygiene blir ivaretatt.
I alle saker som behandles etter disse skolereglene, skal hensynet til elevenes beste være et grunnleggende hensyn, og skolen skal ivareta elevens rett til å bli hørt, jf. privatskoleloven § 5A-1 og § 5A-2.
Det normale er at skolens ansatte håndterer brudd på skolereglene gjennom samtale med involverte elever og eventuelt foreldre og med korrekt saksbehandling.
Avgjørelse om bortvising er enkeltvedtak, og reglene i forvaltningsloven gjelder, jf. privatskoleloven § 3-10. Eventuell klage på avgjørelsen sendes til skolen, og dersom skolen ikke omgjør vedtaket om bortvisning, går saken til Statsforvalteren.
I alle saker som behandles etter skolereglene, skal elevens beste og elevens rettigheter etter § 7 i skolereglene være et grunnleggende hensyn.
Elevens foresatte skal få informasjon om sakens innhold og avgjørelsen som skolen har fattet. Ved alvorlige overtredelser av ordensreglementet bør informasjon gis før eventuelt tiltak iverksettes. Ved mindre alvorlige overtredelser skal informasjon gis så snart som mulig etter hendelsen.
Når det er påkrevd, har ansatte plikt til å gripe inn fysisk for å avverge skade, jf. privatskoleloven § 3-10b. Dette gjelder når andre tiltak ikke er tilstrekkelige for å avverge at en elev – krenker en person fysisk eller utsetter seg selv for fysisk fare – skader eiendom – viser en oppførsel som er sterkt fornedrende for eleven selv
Det fysiske inngrepet kan ikke gå lenger enn nødvendig, og det skal stå i et rimelig forhold til de interessene som skal ivaretas. Handlinger som er allment aksepterte i samhandling mellom voksne og barn som de har omsorg for, skal ikke regnes som fysiske inngrep etter privatskoleloven § 3-10b.
En ansatt som har benyttet fysiske inngrep som beskrevet ovenfor, skal melde fra om dette til daglig leder, jf. privatskoleloven § 3-10c. Daglig leder skal melde fra til elevens foreldre. Dersom det er benyttet fysiske inngrep mot den samme eleven flere ganger, eller inngrepet er særlig alvorlig, skal daglig leder melde fra til styret for skolen.
Skolen skal dokumentere alle fysiske inngrep med en kort omtale av hendelsen og inngrepet fra ansatte som ble utført, jf. privatskoleloven § 3-10c. Dokumentasjonen skal også omfatte elevens syn på saken.
Skolereglene for Val videregående skole er vedtatt av styret for Val skoler den 26. september 2024 og erstatter skolereglement for Val videregående skole, vedtatt 3. oktober 2020.
Vedtatt av styret for Val skoler 26. september 2024
Verktøy for Universell utforming